6. Engelsiz Üniversite Çalıştayı
22-23 Mart 2012 tarihinde İstanbul'da düzenlenen 6. Engelsiz Üniversite Çalıştayı'na Yeditepe Üniversitesi ev sahipliği yapmıştır. Çalıştaya Hacettepe Üniversitesi Engelliler Araştırma ve Uygulama Merkezi adına görevlendirilen Sosyoloji Bölümü 3. Sınıf öğrencisi Duru ÜZER, İngilizce Mütercim Tercümanlık Bölümü 2.sınıf öğrencisi Zeynep BARAK ve Tarih Bölümü 1.sınıf öğrencisi Duygu SÖKMEN katılmıştır. Merkezimiz adına katılan öğrencilerimizin çalıştaya ilişkin toplantı notları aşağıda belirtilmiştir.
1. Genel olarak, 6. Üniversite Çalıştayı'na katılımdan dolayı memnuniyetlerini bildiren temsilciler çalıştayın program ve işleyişi ile ilgili görüşlerini de ifade etmişlerdir. Çalıştaya farklı üniversitelerden katılanlar birbirleriyle tanışma ve iletişim kurma olanağı bulmuştur.
2. Çalıştay programının yoğun olmasından dolayı konuşmacılar kısa sürede sunumlarını tamamlamışlardır. Ancak çalıştay belirtilen saatten daha geç bitmiştir.
3. Çalıştayda sözlü sunum dışında katılımcılar sunmak istedikleri konuları poster sunumlarla da sergilemişlerdir.
4. İlk oturumda YÖK Engelli Öğrenci Komisyonu Koordinatörü Prof. Dr. Ayşegül ATAMAN'ın aktardığı bilgilerde, 2005 yılında yürürlüğe giren Özürlüler Yasası ile dünden bugüne kazanımlar belirtilmiş ve üniversitelerde engelli öğrencilerin sorunlarına yönelik ve erişebilirliği sağlamak amacıyla üniversitelerde engelli öğrenci birimlerinin ya da engelliler araştırma ve uygulama merkezlerinin kurulduğunu ifade etmiştir. Bu kurumların üniversitelerindeki Sağlık, Kültür ve Spor Dairesi Başkanlığı'na bağlı oldukları ancak altyapı sorunlarını çözebilmek adına bütçenin yetersiz olmasına ilişkin tartışmalar yapılmıştır.
5. Engellilerin ötekileştirmemesi ve engellilere karşı tutumların değiştirilmesi gerektiği ve son referandumda engellilere “pozitif ayrımcılık” hakları verildiği vurgulanmıştır.
6. Engelsiz ODTÜ koordinatörlüğünce yapılan çalışmalar ve projelerden bahsedilmiştir.
7. İstanbul Üniversitesi'nden Prof. Dr. Resa Aydın YÖK'ün yönetmeliğinde denetlemenin önemini vurgulamıştır. Engelli akademik personel ilişkisinin önemi ve rol-model kazanımlarına da değinmiştir.
8. Ege Üniversitesi'nden Doç. Dr. Hatice Şahin çalıştayların birimleri kurma gücü verdiğini ve çalıştaylarda yönetsel desteğin gerekliliğini vurgulamıştır.
9. Ankara Üniversitesi'nden Dr. Melek Sabuncuoğlu 5. Engelsiz Üniversite Çalıştayı'ndaki öneriler üzerine bireysel uyarlama mektubu geliştirerek öğrenci el kitabı yayımladıklarını belirtmiştir.
10. Özürlü ve Yaşlı Hizmetler Genel Müdürlüğü Araştırma Geliştirme ve Proje Dairesi Başkanı Tayyar Kuz, 2008 yılında Engelli Hakları Sözleşmesi'nin onaylandığını belirtmişlerdir. Özürlülük sınıflandırılmasının yeniden yapılandırılma (görme, işitme, hareketlilik, biliş, öz bakım, iletişim) ve sosyal politikalar oluşturulma çalışmalarından bahsetmiştir.
11. Kocaeli Üniversitesi'nden Yrd. Doç. Dr. Menşure Aydın Kocaeli Üniversitesi'ndeki fiziksel aktivite planı dahilinde kazanımlarını paylaşıp fiziksel uygunlukları geliştirmenin aile ve çevrede dayanışmayı arttırdığını vurgulamıştır. Tıbbı modelden uzaklaşarak sosyal modele göre politikalar üretilmesi gerektiğini belirtmiştir.
12. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Bakanlık Müşaviri Abdulkadir Anaç, toplumun özürlülere entegre olması gerektiğini belirtmiştir. Özürlülerin bilgiye erişimi ve teknolojiye erişilebilirlik konusunda sunumuyla bilgilerini paylaşmıştır.
13. Boğaziçi Üniversitesi'nden Prof. Dr. Nalan Babür görünmeyen bir engel türü olan disleksi hakkında bilgilerini aktarmıştır.
14. Genel olarak fiziksel görünümün fiziksel erişebilirliğin önüne geçebildiği ve son yıllarda kurulan üniversitelerin kurulmadan önce altyapı yapılanmasının ön koşul olmasının engellilere yönelik erişilebilirlik sorunu da kısmen azaltabileceği tartışıldı.
15. Birimlerin yapılandırılması, görevlendirilen personelin istihdamı konusu tartışılmıştır. Gönüllülük denetlenmesi hususunda birimlerde çalışanların bakış açısının önemli yer tuttuğu engellilere yardıma muhtaç biri olarak görülmemesi gerektiği vurgulanmıştır.
16. Çalıştayda, medyada engelli profilinin çoğunlukla spor ve bedensel alanda yansıtıldığı ve haberlerin olumsuz pekiştirme etkisi olduğu belirtilmiştir. Toplumsal zihinsel erişebilirlik konusunda sivil toplum kuruluşlarının önemi vurgulanmış ve bu durumun hangi sivil toplum kuruluşlarına güvenmeli sorusunu da ortaya çıkardığı tartışılmıştır.
17. Çalıştayda, üniversitelerde yaşanan uygulama örneklerinin ve yapılması gerekenlerin temelinde engelli öğrencilerle öğrenci birimlerin uyumunun gerekliliğinin önemli olduğu vurgulanmıştır.